Alla inlägg den 6 maj 2014

Av Sofia Andersson - 6 maj 2014 22:02

Jag går och lägger mig (inatt någon gång) som en trött och utmattad 31 åring och kliver förhoppningsvis upp ur sängen imorgon som en pigg och utvilad 32 åring istället. För, för snart 32 år (kl 06:48 imorgon) sedan föddes lilla jag (drygt 3 veckor förtidigt) efter en raketfart från Östhammar till Akademiska sjukhuset i Uppsala. Min mamma vaknade vid 03 av enorma blödningar och fyra timmar senare var jag född. Det var ju tur att jag inte föddes i taxin. Min mamma som befann sig i Östhammar som sagt för att ta de lugnt ett par veckor innan förlossningen fick ringa och förbereda pappa som var kvar i Uppsala. Han fick möta upp "oss" vid Gränby i taxin in till förlossningen. Det ni. Det var då det. Jag kom till världen med en raketfart. Nostalgi över min egen ankomst till världen, jajamän. Ibland måste man tänka på annat. Nåväl. Jag håller på att bli gammal, kan man stoppa tiden? Tänka på något annat var det ja. Åter till studierna. Idag (efter att jag kom hem från skolan) har jag mesta dels BARA pluggat ekologi - eller människan och miljön för att vara mer exakt. Jag tog en paus och åt lite middag, en annan då jag vek lite tvätt och en tredje när jag gick och duschade. Frågan är varför var jag inte så här noga till den första tentan för? Men så tydligt det nu är att man lär sig av sina misstag helt klart. Jag har några timmar kvar att plugga tror jag då jag även trots morgondagens åldersnojor faktiskt känner mig ganska pigg. Jag har tagit en pluggpaus på 30 minuter nu innan jag sätter mig ett tag till med plugget. Men imorgon är det en ny dag full med plugg så någon gång lär jag också sova. Annars kanske jag drömmer om detta också också och vaknar för tidigt. Imorgon är jag egentligen ledig men ska träffa kurskamrater och plugga lite tillsammans inför tentan på fredag på skolan. Så det blir en nästan heldag i Gävle imorgon. Jag lider inte, det kan vara skönt att utbyta tankar och funderingar kring detta med någon annan. Jag har lovat Dan att vi ska se Polisskolan 3 efter att jag är klar så då har jag något att somna till. Hehe. Nä då var mina 30 minuter förbi så dags att återgå till hälsoeffekter och annat spännande som rör människor och miljön. Sov gott allesammans!

Av Sofia Andersson - 6 maj 2014 11:05

Känslan när man vaknar lite smått virrig, illamående och täppt i näsan klockan 03:40 och inte kan somna om på grund av dåligt samvete (jag råkade trampa Dessie på svansen påväg till toaletten) var inte av det roligaste laget. Det var inte ett dugg roligt när man dessutom vet att man har tenta idag mellan 8:30 och 12:00 och vill SOVA fram till 06:15 när väckarklockan ringer för att känna sig något redo och pigg för TENTAN. Oj vilken lång mening, kom ihåg att andas nu. :)


Varför jag sov dåligt?? Det var väl min dröm om blodet och diverse annat från testledarutbildningen, då jag i huvudet började rabbla testvärden och syreupptagning med mera mitt i då jag sov som bäst. Pluggat för mycket? Går det? JAPP!


Det gick dock bra med Dessie och det var tur i oturen för henne (som gärna springer runt fötterna på en) att man har en bra hålfot under foten då man är så klumpig. Dessie blev dock rädd och sprang iväg men efter 5 minuter kom hon och gosade in sig hos mig. Sen låg utmed mig och sov ett tag medans jag låg vaken. Skönt. Sen måste jag ha somnat om för jag vaknade av väckarklockan klockan 06:15 som vanligt och tröttare än vanligt. Dessie kom in till oss igen och började prata med mig, sen gick vi upp (Dessie följer alltid med mig) och väckte ungarna (i vanlig ordning). Vid frukosten blev det stressigt då Thea och Fanny helt plötsligt skulle ha två rostade mackor istället för en, jättebra att de äter tänkte jag och tittade på klockan. Klockan 06:48 fick jag panik då håret på oss tjejer ska fixas och tjejerna satt fortfarande och åt (försöker få tjejerna att borsta igenom håret själva) men det är nog enklare att lära hamstrarna PRATA. Vi brukar vara klara vid 07:10 för att gå hemifrån då. Nåväl. I samma veva skickar Emelie ett sms om att hon inte kan åka iväg till skolan idag. Vi (jag och Sofie) hade tänkt åka med henne till skolan då vi började 8:30 idag men det sket sig. Jag gick med tjejerna till skolan ihopp om att hinna med tåget till Gävle klockan 07:47 när Sofie är påväg till Tierp (med bussen) och skriver att vi får skjuts. Hade vi tagit tåget hade vi blivit 10 - 25minuter sena. Men vi hann, klockan 08:29 satt vi på varsin stol mitt ibland alla andra. Puh. Jag måste skaffa körkort.


På tal om TENTAN så var det ju mer ett läxförhör med kryssfrågor och två svara själv frågor. Jag var klar på 20 minuter om ens det ocj då läste jag igenom frågor och kollade mina svar två gånger. Alla hade gått när klockan var 9:10 och hur tänkte dom när de hade satt tiden till klockan 12:00? HAHA! Antingen gick det väldigt bra eller inte alls, klarar jag mig inte så är jag inte ett dugg orolig för omtentan som är på måndag. Några få kryssfrågor ska jag väl förhoppningsvis klara av. Vi träffades i gruppen i drygt 15 minuter och pratade ihop oss lite innan vi splittrades och några åkte hem och några stannade kvar. Jag har egentligen en timmes introduktion mellan 15-16 men jag kände att jag har tillräckligt med saker att göra för att sitta i skolan och glo i fem timmar. Nu är jag påväg hem och ska möta Dan vid tåget efter att ha sprungit in i Rolf Lassgård på stationen i Gävle. Vilket var lite roligt då jag fullkomligt älskar Wallander filmerna. När jag sedan stod och väntade på tåget såg jag han igen.


Det ska bli skönt att komma hem och nu kan jag förhoppningsvis släppa denna tenta (det teoretiska provet) också. Jag känner att detta kanske går ändå. Är det något jag lärt mig är det att bemästra stressen, men det är inte kul då man är mitt uppe i det. Nu är det bara att fokusera på omtentan på fredag samt intervjun, transkiberingen, analysen och artikeln till måndag.


Hade gott! :)


[Bild]

[Bild]

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Sofia heter jag och välkommen till min blogg om hälsa, träning, plugg, familjeliv och allt annat som hör till mitt liv. Jag är 32 år och läser till Hälsopedagog på Högskolan i Gävle. År 2006 blev jag mamma till en fantastisk tjej vid namn Fanny och sommar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards